SÅDAN SOVER DU BEDRE, LUKKER SNORKEN UDE OG PASSER PÅ DIT FORHOLD

Efter en lang dag længes vi alle efter roen og trygheden fra et stille soveværelse og den opfriskning, vi får fra en god nats søvn. Men der er flere ting, der kan forhindre dig i at få denne opfriskning. En af de hyppigste og mest udfordrende ting at overvinde er din partners snorken. 

Ifølge University of Utah er det op til 40 % af voksne mænd og 24 % af voksne kvinder, der regelmæssigt snorker. Uanset hvad der er skyld i det – stoppede næsebor, liggeposition, overvægt, søvnapnø eller noget andet – er snorken ofte voldsomt forstyrrende for personen, der må ligge og lytte på fnys, prusten og gurglen hele natten. Faktisk kan den kraftigste snorken nå op på 80-90 decibel, lige så højt som en gennemsnitlig plæneklipper.

Det er derfor vigtigt at forstå, hvordan snorken påvirker os, og hvordan minimering af snorken er afgørende for både den mentale og fysiske velvære – og også for at opretholde et sundt forhold til dem, du holder af. 

Kvinde med en bærbar computer i sengen, mens hendes partner sover

Konsekvenserne af snorken

At ligge vågen og lytte til ens partners snorken nat efter nat kan forståeligt nok hurtigt forårsage frustration og udmattelse. En undersøgelse foretaget af Rush University Medical Center viste, at én kvindes søvneffektivitet (den tid, hun faktisk sov i løbet af natten) faldt til gennemsnitligt 73 % på grund af hendes mands snorken, mens den gennemsnitlige søvneffektivitet ligger på omkring 90 %. Denne reduktion på næsten 20 % kan få konsekvenser for produktiviteten i dagtimerne, humøret og endda biologiske funktioner, hvilket kan føre til langsigtede helbredsproblemer.

En partners kroniske snorken og den frustration, den forårsager, kan også have en betydelig indflydelse på forholdet. I en undersøgelse foretaget af National Sleep Foundation sagde 58 % af de adspurgte, at det at føle sig søvnig "i hvert fald af og til" påvirker deres humør, og mere end 25 % sagde, at deres træthed havde indflydelse på deres forhold. En undersøgelse foretaget af Ohio State Universitys Wexner Medical Center fastslog, at når begge partnere sov mindre end syv timer i løbet af mindst to på hinanden følgende nætter, var de mere tilbøjelige til at skændes eller "være fjendtlige" over for hinanden. Det er derfor ikke underligt, at snorken er blevet en af de førende årsager til skilsmisse.

"Denne reduktion på næsten 20 % (af søvneffektiviteten) kan få konsekvenser for produktiviteten i dagtimerne, humøret og endda biologiske funktioner, hvilket kan føre til langsigtede helbredsproblemer."

Hvad du selv kan gøre mod snorken

Findes der en måde, hvorpå det kan lykkes dig at sove igennem din partners snorken? Det må vi håbe for jeres forhold og sundheds skyld. Her er et par praktiske tips til bedre søvn.

Skaf dig et par ørepropper

Det er normalt det første, de, som ikke selv snorker, forsøger sig med, og det kan være en enkel og billig løsning. I dag fås ørepropper også i forskellige materialer, der kan formes, og med øretipper, der kan tilpasses, så hvis du aldrig har været fan af de klassiske små skumpropper, så kan et blødt par silikoneørepropper måske være løsningen.

Prøv Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II er små trådløse øretelefoner, der er særligt udviklet til at sove med. De bruges sammen med Bose Sleep-appen, som har et bibliotek med mere end 50 afslappende numre, herunder en række støjmaskerende lyde, der kan dække søvnforstyrrende lyde som f.eks. snorken. I modsætning til en separat maskine, der laver hvid støj, går disse lyde direkte ind i dine egne ører. I en Bose-sponsoreret søvnundersøgelse foretaget af University of Colorado Anschutz Medical Campus og UCHealth CARE Innovation Center rapporterede 100 % af deltagerne, at Bose Sleepbuds™ var "effektive til at lukke omgivende støj ude", 86 % rapporterede, at de faldt i søvn hurtigere, når de havde Bose Sleepbuds™ på, og 82 % rapporterede en generel forbedring af deres søvnkvalitet.

Kvinde, der kigger på Bose Sleep-appen på sin telefon
Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II
Få mere at vide

Overvej en midlertidig "søvnskilsmisse"

Hvis du har prøvet adskillige andre løsninger, og du stadig er udmattet, så er det måske på tide til at overveje at sove i hvert jeres værelse. Det er mere almindeligt, end man tror. Better Sleep Council (Rådet for bedre søvn) rapporterer, at 9 % af amerikanske par sover hver for sig, og det lader til at hjælpe mange. "Visse par er stærkt overbeviste om, at det at sove hver for sig har styrket deres forhold," udtalte en ekspert i forhold til avisen New York Times.

Uanset hvilket tip eller hvilken kombination af tips, I forsøger jer med for at få en bedre søvn, er det vigtigt at finde en løsning, der hjælper jer med at få en ensartet god, uforstyrret søvn. En vigtig del af det hele kan være at opfordre den snorkende partner til at søge hjælp, da snorken kan være tegn på mere alvorlige sundhedsproblemer, som der bør tages hånd om. Ikke alene vil din krop, dit sind og din ånd takke dig, når du lærer at sove bedre, men også dine kære vil være dig taknemmelig.

Bose Sleepbuds™ II

SOV BEDRE END NOGENSINDE FØR

RELATEREDE HISTORIER

Din guide til at få bedre søvn
Kom bag kulisserne på den næste generation af Bose Sleepbuds™ II
da